četvrtak, 22. rujna 2011.

MOLITVA



Požurio sam s drugim postom, možda upravo zbog naslova, da ne bismo započeli bez molitve. Odavno mi je želja napisati post o kontemplativnoj molitvi. A pitanje koje se vjerniku direktno nameće, a nije čisto informativne naravi kao ono "što je kontemplacija?" je "kako naučiti moliti, kako naučiti kontemplativno moliti i razviti dubok molitveni život?" To je bez sumnje dobro pitanje!

Kao uvod u odgovor na to pitanje zamolio bih vas da probudite svoju maštu jer bih vam htio postaviti 3 pitanja. Pa krenimo...

Prvo: "Želiš li dubok molitveni život?" Uvjeren sam da bi velika većina vas odgovorila "DA!" To nas vodi prema drugom pitanju...
Drugo: "Imaš li dubok molitveni život?" Odgovori na ovo pitanje će najvjerojatnije biti dijelom pozitivni dijelom negativni. To jest mali postotak će reći "DA" dok će velika većina odgovoriti "NE"! Što nas dovodi u vrlo čudnu situaciju jer mogli bismo reći da smo svi pozvani na dubok molitveni život, skoro svi - gotovo 100 % ga želimo, a malo tko od nas bi tvrdio da ga ima! Zaista čudna situacija.
To nas vodi prema trećem pitanju....
Treće: "Ako nemaš dubok molitveni život, što bi po tvom mišljenju bio glavni problem?" Kad bih radio anketu za ovo pitanje pa postavio mali niz odgovora na nj da ljudi mogu izabrati i ako ponudim jedan od odgovora nekako ovako - Nemam dubok molitveni život jer ne znam metode, tehnike, načine... kako bih to postigao! Mnogi bi se vjerujem odlučili za ovaj odgovor. Razgovarajući s ljudima o molitvi stječem dojam da mnogi ljudi misle da im je glavni problem i poteškoća u molitvi metodologija pitajući se što trebaju činiti da ostvare tu duboku povezanost s Bogom. Da vam dočaram kako sam stekao taj dojam prepričati ću vam i jedan oglas iz novina koji ima pored teksta sliku lotosovog cvijeta (asocijacija na budizam... nap. autora). Naslov oglasa je glasio "Meditacijske tehnike za unutarnji mir" - vjerujem da ste se susreli sa sličnim stvarima. Naglasak je stavljen na tehniku i iz ovakve literature stječemo dojam da je to glavni problem. Tekst je išao nekako ovako... N. N. vas uči o načinima meditiranja. (načinima tj. metodama) kako bi vam pomogao da iskusite mirnoću i sklad u svom životu. Predstavlja vam način meditacije koji se temelji na kontroli disanja, pravilnom položaju tijela i upotrebu mantri. Detaljno objašnjava ove potvrđene tehnike koje je naučio tijekom cijeloživotnog proučavanja duhovnosti kod istočnjačkih i zapadnjačkih majstora... Ovdje ću se zaustaviti s tekstom oglasa. Kad je već spomenut pojam "zapadnjački majstor", najveći zapadnjački majstori su sveci, a govoreći o kontemplativnoj molitvi možemo istaknuti sv. Ivana od Križa i sv. Tereziju Avilsku a N.N. iz oglasa zasigurno nije naučio sve o tim tehnikama od sv. Ivana od Križa i sv. Terezije Avilske jer su oni dobro shvatili da tehnika i metoda nije glavni problem! Njih dvoje su tehnici meditiranja posvetili vrlo malo vremena, ili bolje rečeno gotovo nimalo, stoga N.N. to nije mogao naučiti od njih, nego je to naučio od nekih drugih! Mali oglas govori nadalje: N.N. vas vodi kroz kumulativne vježbe kako bi vam pomogao da naučite meditirati... Primjećujete, tako mnogi od nas misle da će imati dobar molitveni život ako dobro odrade sve korake te kako je N.N. naziva kumulativne vježbe. Eto završili smo s našim primjerom, no htio bih nešto istaknuti. Ako nam nije glavni problem tehnika i pristup (iako to može predstavljati neke sitne probleme ljudima koji su se tek upustili u kontemplativnu molitvu ali zapravo je vrlo lako naučiti meditirati). Dakle ako tehnika i metoda nisu glavni problemi onda što su to glavni problemi? O tomu ću govoriti u idućem postu, no ovaj bih volio zaključiti s mišlju zašto tehnika i metoda nisu glavni problemi. Nisam rekao da nemaju nikakvo značenje ali zasigurno nemaju glavnu ulogu u molitvenom životu, to se vidi ako pretražimo cijeli Stari i Novi zavjet - ni u jednom ni u drugom nema niti jedne riječi o tehnici i metodi za molitvu, iz toga slijedi da tehnika i metoda nisu na prvom mjestu za uspješnu molitvu. Drugi razlog je da Bog ne želi biti manipuliran - Bog nije "aparat za kavu" ubaciš novce, pritisneš gumb po želji i iziđe željeni napitak. Bog nije stroj i dubok odnos s njim nećemo ostvariti jer radimo po metodi a. pa b. pa c. pa d. itd. Za ostvarenje tog odnosa su potrebne neke druge stvari. Treći razlog zašto tehnike i metode nisu primarne u kršćanskoj kontemplaciji je zato što je kršćanska kontemplacija odnos ljubavi prije svega. To je stvar ljubavi, a kad je ljubav u pitanju tehnika i metoda su na 2. 3. ili čak 9. ili 10. mjestu. Četvrti razlog kojeg sam već spomenuo prije je - najbolji tumači kršćanske kontemplacije su sv. Ivan od Križa i sv. Terezija Avilska a oni o metodi govore gotovo ništa. Da je metoda toliko važna vjerojatno bi se više od polovice njihovih spisa odnosilo na nju. A što je onda glavni sastojak za rast u molitvenom životu... to pitanje ostavljam za idući post...